נהיגה בפסילה
נהיגה בזמן פסילה
המחוקק רואה בנהיגה בפסילה אקט חמור שמערער את הסדר הבסיסי ולכן מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ובסמכות בית המשפט להטיל על מי שנהג בשלילה עונש של עד 3 שנות מאסר. ההמלצה הגורפת היא, כמובן, להימנע מנהיגה בשלילה בכל תרחיש. אחרי שזה נאמר, בתוך עמנו אנו חיים ובכל שנה נתפסים בישראל עשרות נהגים ש’נוהגים בשלילה’.
3 סוגים של פסילה
כדי להבין את תופעת ‘הנהיגה בשלילה’ כדאי להבין את הסיבות והנסיבות בהן מרחשת שלילה. קיימים 3 סוגים של שלילת רישיון, הסיבה הראשונה היא סנקציה שמטיל בית משפט אחרי הרשעה בעבירת תעבורה (גם במסגרת עסקת טיעון הרבה פעמים העונש יכלול שלילת רישיון למספר חודשים). סיבה נפוצה נוספת היא שלילה מנהלית בסמכות קצין משטרה. שלילה כזו תתבצע כאשר נהג נתפס מבצע עבירת תנועה חמורה כמו נהיגה בשכרות, אי ציות לרמזור אדום או נהיגה במהירות מופרזת והיא מוגבלת בזמן שלה. סוג נוסף של שלילה היא שלילה שמתבצעת על ידי משרד הרישוי כאשר נהג צובר לחובתו 36 נקודות. בגלל שהפיקוח על הנהגים הוא לרוב אקראי יש מי שייקחו את הסיכון וינהגו בשלילה. הניסיון מלמד שרבים מהם נתפסים, הן תודות לפעילות אקראית, הן תודות לפעילות יזומה ומעקבים מדגמיים (או בעקבות הלשנה) אחר נהגים בשלילה והן בעקבות מעורבות בתאונה שחושפת את העובדה שהנהג היה ללא רישיון תקף. בכל מקרה של נהיגה בשלילה מומלץ לפנות בהקדם (עוד לפני החקירה) לעורך דין תעבורה שמתמחה במקרים של נהיגה בשלילה, כמו למשל עורך הדין אליאב תמם.
ההתמודדות המשפטית
כאמור, המחוקק רואה בנהיגה בפסילה עבירה פלילית חמורה ועדיין, עורך דין תעבורה טוב יכול לשנות את התמונה. אחת מטענות ההגנה הנפוצות היא שהנהג לא היה מודע לכך שרישיונו נשלל. למה זה חשוב? כי מתוקף 67 של פקודת התעבורה העבירה מתקיימת רק כאשר הנהג קיבל הודעה רשמית על הפסילה ואת זה לא תמיד ניתן להוכיח. בנוסף, ליטיגטור מיומן יכול לעיתים למצוא עילות נוספות ונסיבות מקילות אשר עשויים להוציא את הנהג שנתפס נוהג בשלילה בעונש מופחת, גם אם לא בזיכוי מלא. בהרבה מקרים עדיף להימנע ממשפט ולסיים בהליך של עסקת טיעון, גם במקרה זה עורך דין תעבורה מנוסה, כמו עו”ד אליאב תמם עשוי לחסוך לנהג ריצוי עונש מאסר בפועל.